Calisthenics: fit zonder apparatuur

10. februari 2020

Calisthenics nennt sich die Trendsportart, die zurzeit immer mehr an Beliebtheit gewinnt. Noch nie gehört? Kein Calisthenics is de naam van de trendsport die momenteel steeds populairder wordt. Nooit van gehoord? Geen probleem! In het kort staat calisthenics voor een workout die het hele lichaam traint. Met een geweldig pluspunt: iedereen kan de sport beoefenen, overal. Want het is geschikt voor zowel jongere als oudere mensen en is niet aan een specifieke locatie gebonden. In plaats van sporthulpmiddelen, zoals dumbbells en gewichten, wordt bij een groot aantal oefeningen gebruikgemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Daarom kunnen de trainingssessies overal worden uitgevoerd: in de sportschool, in het park of gewoon thuis. Een regelmatige calisthenics-training bevordert het uithoudingsvermogen, de fysieke kracht en de lichaamsbeheersing. Zo draagt ​​het bij aan een betere conditie en een beter algemeen welzijn.

InhInhoudsopgave

Waar komt de sport calisthenics vandaan?

Calisthenics doet denken aan de trimpaden die in de jaren zeventig hun hoogtijdagen vierden. Het is echter een veel jongere sport die aan het begin van de 21e eeuw in New York opkwam. Daar werd het een rage om buiten te sporten in openbare sportparken. Omdat de sporters daar, afgezien van de geïnstalleerde optrekstangen en palen, geen hulpmiddelen hadden (zoals halters of gewichten), trainden ze met hun eigen lichaamsgewicht.

De term calisthenics is samengesteld uit de Griekse woorden ‘kalos’ = mooi en ‘sthenos’ = kracht. Het betekent dus ‘mooie kracht’, en de naam zegt al genoeg, namelijk dat de trendsport veel kracht vereist en er behoorlijk indrukwekkend uitziet als het correct wordt beoefend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat calisthenics-video’s zich snel via het internet verspreidden en dat de sport ook in andere landen helemaal hot werd. In 2011 organiseerde de WSWCF het eerste wereldkampioenschap calisthenics.

De voordelen van calisthenics

Uiteraard kunnen calisthenics-oefeningen ook in afgesloten ruimtes worden uitgevoerd. De sport is bedoeld als buitensport of zogenaamde street workout. Dat de frisse lucht hier een groot voordeel is, hoeven we nauwelijks uit te leggen. De sport calisthenics brengt echter nog veel meer voordelen met zich mee.

  • Als workout voor het hele lichaam versterkt het de spieren en daarmee de fysieke kracht. Maar het bevordert ook het uithoudingsvermogen en de lichaamscontrole. Omdat er allerlei spieren geactiveerd worden, zorgt de training ook voor een snelle vetverbranding en is het perfect als hulpmiddel bij het afvallen.
  • Er is geen voorgeschreven procedure voor calisthenics-oefeningen. De training kan helemaal zelf worden uitgestippeld. Zo kan men zelf het tempo bepalen en de focus leggen op de gewenste oefeningen.
  • Het is niet nodig om fitnesshulpmiddelen, zoals dumbbells of gewichten, mee te nemen aangezien het eigen lichaamsgewicht als apparaat fungeert. Daarnaast kan de omgeving, zoals parkbanken of rekstokken van een speeltuin, voor bepaalde oefeningen worden gebruikt.
  • Calisthenics is goedkoop, omdat men geen lid hoeft te worden van een sportschool en er geen geld uitgegeven hoeft te worden aan speciale trainingsapparatuur. Naast kosten bespaart het bovendien ook tijd, omdat de duur van de training natuurlijk ook geheel naar eigen wens kan worden bepaald.

Basisoefeningen calisthenics

Veel calisthenics-oefeningen kunnen zonder meer worden uitgevoerd. Dit wil zeggen dat ze zonder problemen geschikt zijn voor beginners. De afzonderlijke oefeningen kunnen gebruikt worden om een geheel eigen training samen te stellen. Het is aan te raden om te beginnen met slechts een paar oefeningen en het aantal tijdens latere trainingen op te voeren, met meer kracht en uithoudingsvermogen, of om de pauzes tussen de sessies in te korten. Veel basisoefeningen kunnen met slechts kleine aanpassingen ook moeilijker gemaakt worden. We hebben een aantal van deze basisoefeningen voor u op een rijtje gezet:

  • Pull-ups: een effectieve spiertraining voor de rug en een stevige training van de armspieren, vooral voor de biceps.
  • Push-ups: de klassieker onder de krachtoefeningen. Hoe intensief de spieren getraind worden, is afhankelijk van de uitvoering: bijv. push-ups met één arm of push-ups op de knieën.
  • Squats: ook squats zijn er in de meest uiteenlopende variaties (jumping squats, pistol squat enz.). Ze trainen vooral de been- en bilspieren.
  • Baarsteun of flexorsteun (dips): de gangbare versie wordt uitgevoerd met stangen, maar een andere versie ervan, de zogenaamde bench dips, kan heel goed worden beoefend met behulp van banken. Deze oefening versterkt vooral de borstspieren en de triceps.
  • Leg raises (hanging leg raises): de oefening wordt voornamelijk aan een optrekstang of wandrek uitgevoerd, maar kan ook liggend op de grond worden gedaan. Het geeft de romp stabiliteit en traint de buikspieren: perfect voor diegenen die een sixpack willen!

Waar moet je tijdens het trainen op letten?

Zoals voor elke andere sport, geldt ook voor calisthenics de gouden regel: opwarmen is een must! Een korte warming-up activeert de spieren en pezen en bereidt ze voor op de komende inspanning. Wie zich voor de training niet voldoende opwarmt, krijgt al snel last van verrekkingen of ernstige blessures.

Als de training in de openbare ruimte plaatsvindt, maar niet in een sportpark, moet men zich aanpassen aan de omgeving. Het beste is om te trainen in een verkeersluwe omgeving, zoals een park of (voor zover dit niet overvol is, want u wilt geen kinderen storen tijdens het spelen) in een speeltuin. Hiervoor kunnen, ter vervanging van optrekstangen en stangen, banken en klimrekken worden gebruikt.

Een kleine tip voor ouders die helemaal weg zijn van sporten: spelen en trainen kunnen ontzettend eenvoudig gecombineerd worden! Neem uw kroost dus mee naar het park en laat ze ‘meetrainen’. Terwijl u bijv. bankdips doet, kan uw kind touwtjespringen of even lekker schommelen. In een handomdraai heeft u een kleine circuittraining uitgezet en zorgt u ervoor dat uw kroost de nodige beweging krijgt.

Heeft u een kind in huis dat niet graag beweegt? Lees dan onze blogpost “Kinderen aanzetten om te bewegen: zo doe je dat!

Afbeelding 1: nd3000 / Signature-collectie / istockphoto.com

Afbeelding 2: Azman Jaka / Essentials-collectie / istockphoto.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Ik heb het gegevensbeschermingsverklaring gelezen en geaccepteerd.

Schrijf post
naar EIBE.nl
naar de EIBE Shop
Facebook